Product Organisatie van de rampenbestrijding
Omschrijving
We dragen bij aan de doelstellingen van het programma Veiligheid met een goede voorbereiding op crises en rampen door een actueel rampenplan en door de sleutelfiguren in de gemeentelijke rampenstaf adequaat op te leiden en te oefenen. De gemeentelijke rampenorganisatie moet een bijdrage vervullen als het gaat om de gemeentelijke taken binnen de rampenbestrijding. Grosso modo gaat het daarbij om het voorlichten en waarschuwen van de bevolking, het registreren, opvangen en verzorgen van getroffenen, het voorzien in primaire levensbehoeften, schadeafhandeling, het inzamelen van besmette waren, milieuzorg, alsmede de bestuurlijk-juridische ondersteuning en verslaglegging. De rampenbestrijding vindt voor een groot deel regionaal plaats. Daarom werken wij samen met zeventien andere gemeenten in de regio Gelderland-Zuid in de Gemeenschappelijke Regeling Hulpverlening en Veiligheid (GRHV). Onder de GRHV vallen de Regionale Brandweer Gelderland-Zuid (RBGZ), de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR), de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) en Slachtofferhulp. De GHOR moet als netwerkorganisatie zorgen voor een snelle en vakkundige geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen. Haar wettelijke taken zijn de spoedeisende medische hulpverlening, de preventieve openbare gezondheidszorg en de psychosociale hulpverlening bij ongevallen en rampen. De GHOR voert haar taken uit in nauwe samenwerking met ziekenhuizen, huisartsen, instellingen voor geestelijke gezondheidszorg, etc.
De RBGZ beoogt een verantwoord en gelijkwaardig fysiek veiligheidsniveau te verschaffen aan alle burgers in de regio. De organisatie wil een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde uitvoering van de brandweerzorg en rampenbestrijding verwezenlijken.
De RAV streeft naar een adequate inzet van ambulances bij ongevallen en incidenten. Slachtofferhulp biedt adequate, gestructureerde opvang en begeleiding aan slachtoffers en direct betrokkenen van misdrijven en verkeersongelukken.
Ontwikkelingen veiligheidsregio
Nu de Wet veiligheidsregio’s is ingevoerd, zal dit leiden tot een verdergaande regionalisering van de rampenbestrijding, zeker als het gaat om de brandweerzorg en het nieuwe crisisplan. De Veiligheidsregio heeft in 2011 een regionaal risicoprofiel vastgesteld dat de basis vormt van het nog vast te stellen regionaal crisisplan.
Financieel overzicht
Organisatie van de rampenbestrijding | Begroting primitief | Begroting dynamisch | Rekening 2013 | Verschil Bdyn - rek | |
* € 1.000,- | |||||
Financiële lasten per product | |||||
60044 Rampenbestrijding | 806 | 13.172 | 13.076 | 96 | |
Totaal lasten product | 806 | 13.172 | 13.076 | 96 | |
Financiële baten per product | |||||
60044 Rampenbestrijding | 0 | -321 | -127 | -193 | |
Totaal baten product | 0 | -321 | -127 | -193 | |
Totaal product | 806 | 12.851 | 12.948 | -97 |
Toelichting financiën
De overgang van de brandweer naar de Veiligheidsregio is gepaard gegaan met een aantal budgetwijzigingen en verrekeningen met de Veiligheidsregio. Per saldo was het budget niet toereikend voor de totale bijdrage die de gemeente heeft betaald aan de Veiligheidsregio. De begrote baten bestaan voor een deel uit verwachte verrekeningen met de Veiligheidsregio; zij zijn niet gevolgd door werkelijke terugbetalingen.