Product Communicatie

Omschrijving

In een samenleving waar communicatie van iedereen is, adviseert afdeling Communicatie vanuit expertise en met effectiviteit alle lagen van de gemeente Nijmegen met als hoofddoel de samenleving zo goed mogelijk van informatie te voorzien. Afdeling Communicatie doet dit door gedurende het gehele proces zichtbaar betrokken te zijn. Daarmee wordt gevraagd en ongevraagd kritisch meegedacht met onze gemeentelijke opdrachtgevers. Daarnaast volgt Communicatie de doorontwikkelingen op het eigen vakgebied en vertalen die naar een Nijmeegs kader.

Wat we doen:

We maken gemeentelijk beleid openbaar en lichten dat toe, van voorbereiding tot en met

besluitvorming en uitvoering. We informeren gemeentelijke doelgroepen gevraagd en ongevraagd op een begrijpelijke manier over voor hen relevante onderwerpen. We adviseren het college en ambtenaren bij hun communicatie over strategische plan‐ en beleidsontwikkeling en voeren dit uit. We ontwikkelen algemene communicatiestrategie van bestuur en gemeente en geven die vorm. De lokale, regionale en nationale pers is daarbij een belangrijke intermediaire doelgroep. We informeren hen helder en tijdig. We zetten massamediale externe communicatiemiddelen in. We volgen de ontwikkelingen op het gebied van sociale media en zetten die media in waar nodig en mogelijk. Ook haken we aan op de ontwikkelingen in e-participatie. Op het snijvlak van burgerparticipatie en social media adviseren wij en formuleren we uitgangspunten. In de vorming van een social media strategie zoeken we collega’s op in de gehele gemeentelijke organisatie.

We ontwikkelen strategische kaders voor onze huisstijl en geven die vorm. We bereiden

de communicatie rond rampen en calamiteiten voor, beheren die en voeren die uit.

Wij adviseren, ontwikkelen en beheren de communicatie‐infrastructuur die de

Bestuurlijke en ambtelijke organisatie ten dienste staat teneinde:

· De uitvoering van het gemeentelijk beleid openbaar te maken en toe te lichten;

· De participatie van inwoners bij het beleid te verhogen en de toegankelijkheid van overheidvoorzieningen te verlagen;

· Het publiek tijdig en toegankelijk te informeren over de gemeentelijke organisatie en haar producten en diensten;

· Medewerkers tijdig en toegankelijk te informeren over voor hen belangrijke of interessante onderwerpen.

Verder hebben we een grote rol bij de plaatselijke maar ook de regionale rampencommunicatie. De communicatiefunctie bij rampen en calamiteiten is anders dan de hulpverleningsorganisaties (politie, brandweer en Ghor) geen parate dienst maar ondergebracht bij communicatiedeskundigen van de gemeenten. De gemeente Nijmegen speelt als enige grote gemeente in de Veiligheidsregio daarbij een prominente rol.

We kijken niet alleen naar binnen maar zorgen er ook voor dat burgers en bedrijven en instellingen de weg naar de gemeente vinden. Ook als communicatieafdeling gaan we samenwerkingsrelaties aan met partners in en buiten de stad. (Universiteit, ziekenhuizen, verenigingen en instellingen, onderwijsveld, partners in de rampenorganisaties en gemeenten in de Veiligheidsregio, andere buurgemeenten enz.) We steken energie in het onderhouden van die relaties en proberen die te optimaliseren ten dienste van effectieve en efficiënte dienstverlening aan burger en bestuur.

Financieel overzicht

CommunicatieBegroting primitiefBegroting dynamischRekening 2013 Verschil Bdyn - rek
* € 1.000,-
Financiële lasten per product
60005 Concerncommunicatie6666660
61045 Advies bestuurscommunicatie8648648640
61046 Projecten bestuurscommunicatie1551551550
61047 Persvoorlichting6666660
61048 Adviescommunicatie dienstverlening5545545540
61050 Redactie intraweb & eindred.internet4444440
61051 De Brug2222220
Totaal lasten product1.7721.7721.7720
Totaal product1.7721.7721.7720

Toelichting financiën

Het product Communicatie kent in de begroting alleen lasten. Deze zijn in 2013 conform begroting gerealiseerd.

Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen.