Zorg & Welzijn
Algemeen
Zorg & Welzijn was een nieuw, samengevoegd programma, maar we hebben in deze bestuursperiode onze doelen bereikt. We hebben Zorg & Welzijn tot een eenheid gesmeed en ons beleid gestroomlijnd. Daarnaast hebben we ons intensief voorbereid op de decentralisaties in het sociale domein per 2015. Hierin liggen we goed op koers en we lopen voor op de meeste gemeenten in Nederland. We bereiken goede resultaten, zoals het transitiearrangement Jeugdzorg. We hebben het bestaande beleid hervormd, zodat dit een goede basis vormt voor de decentralisaties. Ook lag er een forse bezuinigingsopgave, die we volledig gerealiseerd hebben.
Wat hebben we bereikt
In 2013 hebben we goede voortgang geboekt in de voorbereiding op de transities en de hervorming van Zorg & Welzijn. De beleidsnota ‘Kracht door Verbinding’ is door alle Colleges en Raden in het Rijk van Nijmegen vastgesteld. We hebben tijdig ons transitiearrangement Jeugdzorg opgeleverd en daar een zeer goede beoordeling voor gekregen. Onze experimenten met bijvoorbeeld indicatievrije jeugdzorg lopen goed en aanbieders uit de jeugdzorg en de AWBZ zijn mede daardoor bereid tot samenwerking en vernieuwing. In 2014 starten we onder meer een experiment om het GGZ-aanbod beter toe te snijden op migrantenjeugd. Voor de inkoop vanaf 2015 hebben we in 2013 het sturings- en bekostigingsmodel en de proefbestekken gemaakt en een regionaal contracteringsteam ingericht.
In 2013 hebben we het aantal sociale wijkteams verdubbeld van drie naar zes. Deze exponentiële groei hopen we in 2014 voort te zetten door nogmaals te verdubbelen. Kort na de zomervakantie hebben we de quick scan opgeleverd met daarin de conclusie dat alle partijen enthousiast zijn over de werkwijze en inzet. De invoering van de Stips is in 2013 voorbereid. Alles staat klaar om de eerste Stip in 2014 te openen.
In onze bestaande taken hebben we de ingezette hervorming verder doorgevoerd. We hebben een raamovereenkomst met de vier grote welzijnsinstellingen afgesloten en een bestek voor de basisinfrastructuur welzijn. Met een contract 2014 benutten de welzijnsinstellingen hun kerncompetenties ten volle voor de thematische domeinen. En passant wisten we de taakstellende bezuiniging van € 7,5 ton te realiseren. Het jongerenwerk (van Dukenburg tot Noord) zit in de lift en de regie en afstemming zijn verbeterd op alle onderdelen.
De nieuwe gekantelde Wmo-verordening en gekantelde beleidsregels zijn vastgesteld. We focussen nog meer op samenredzaamheid, op een resultaatgerichte benadering, op aanmelding in plaats van aanvraag en we gaan een pilot doen met Trekkingsrecht via de SVB.
We hebben de regionale aanbesteding Huishoudelijke Hulp goed afgerond, ondanks rechtszaken en veel publiciteit. Een grote groep thuiszorgmedewerkers behoudt hun werk met dezelfde arbeidsvoorwaarden, we hebben goede kwaliteitsafspraken gemaakt met de nieuwe aanbieders en we zijn behoorlijk lagere tarieven overeengekomen. De overgang is voor bijna alle klanten vlekkeloos verlopen.
Klanten geven in het klantonderzoek SGBO van dit jaar een 7,5 op het onderdeel ‘totale tevredenheid met de Wmo-voorziening’. Dit is een lichte stijging ten opzicht van 2014 (7,4), ondanks de bezuinigingen op individuele voorzieningen. We zien dit als een aanwijzing dat de verbeterde dienstverlening van de afdeling Zorg vruchten afwerpt.
Het aantal bezwaarschriften is met 32% gedaald en het aantal keren dat beroep is ingesteld nog veel sterker: van 37 in 2012 naar 7 in 2013. De daling is een trend die sinds 2011 zichtbaar is. We denken dat betere kwaliteit van dienstverlening en premediation bij bezwaarschriften hieraan bijdragen.
In 2013 is de fusie van de GGD afgerond en we continueren het in gang gezette gezondheidsbeleid met de nota ‘Samen gezond verder 2013-2016’. We hebben de inzet van de gezondheidsmakelaars voortgezet en uitbreid voor de aandachtswijken en rondom de thema’s jeugd en ouderen. We hebben onze samenwerking met zorgverzekeraar VGZ verder versterkt. We werken samen aan gezonde leefstijl, ouderenzorg en de invoering van de basisGGZ.
Het thema zorg en wonen kreeg in 2013 steeds meer aandacht. In Dukenburg heeft Standvast de eerste stappen gezet door het eerste kleinschalig beschermd wonen project in Dukenburg te bouwen. Ook op andere locaties in de stad zijn de gevolgen van de scheiding van wonen en zorg merkbaar: voor Verpleeghuis Margriet, woonzorgcentrum Nieuw Doddendaal en de Vijverhof worden nieuwe plannen ontwikkeld.
De regionale agenda en regiovisie OGGz is in de laatste raadsvergadering van dit jaar aangenomen. We hebben nu afspraken met de regio over betere preventie van en herstel na een multiprobleemsituatie. De hulp aan mensen met complexe meervoudige problemen is goed ingebed in de lokale zorgstructuren.
2013 betekende het einde van de projectstatus van de regieteams; per januari 2014 maken ze onderdeel uit van structureel beleid en financiering. Inzet van het Meldpunt Bijzondere Zorg is alleen nog in de meest complexe casussen nodig, we hebben een besparing kunnen realiseren. Uit de MKBA blijkt dat de regieteams een positief resultaat opleveren.
De Skaeve Huse hebben we omgedoopt in zorgwoningen, wat veel meer recht doet aan de bewoners. Het gewijzigde bestemmingsplan is ter visie gelegd en samen met de buurt is een buurtbeheerplan opgesteld.
Tot slot was 2013 in financieel opzicht ook een succesvol jaar. We hebben alle taakstellingen gerealiseerd en we sluiten het jaar positief af.
Indicatoren
Stimuleren participatie | Realisatie 2012 | Doelstelling 2013 | Realisatie 2013 |
1. Ik kan goed voor mezelf zorgen etc. | nnb | 90 | 90 |
Optimale kansen voor de jeugd | Realisatie 2012 | Doelstelling 2013 | Realisatie 2013 |
2.1 Jeugdigen dat zich probleemrijk vindt | 12 | 11% | 11% |
2.2 Ouders dat aangeeft behoefte te hebben aan opvoedsteun | 9 | 9% | 9% |
Bevorderen gezondheid | Realisatie 2012 | Doelstelling 2013 | Realisatie 2013 |
3.1 Volwassen inwoners dat zich gezond voelt (hoge opl. vs lage opl.) | 89% - 67% | 88%-64% | 89%-59% |
3.2 Jeugdigen met overgewicht | 14,7% | 13% | nnb |
Gelijke kansen voor iedereen | Realisatie 2012 | Doelstelling 2013 | Realisatie 2013 |
4.1 % Niet-westerse allochtonen dat meer contacten zou willen hebben | 37% | 25% | 29% |
Zelfstandig wonen en leven | Realisatie 2012 | Doelstelling 2013 | Realisatie 2013 |
5.1 Hulpmiddel draagt bij aan zelfstandig kunnen wonen | 86% | 85% | nnb |
Zorg en opvang voor sociaal kwetsbaren | Realisatie 2012 | Doelstelling 2013 | Realisatie 2013 |
6.1 Aantal dak- en thuislozen in traject (Sam en Hulsen) | 511 | 90% | 449 |
6.2 Burgers die vinden dat overlast van zwervers/daklozen vaak voorkomt in de woonbuurt | 3% | 3% | 3% |
Financiën
Zorg & Welzijn € 1.000,- | Begroting primitief | Begroting Dynamisch | Rekening 2013 | Verschil Bdyn - rek |
Financiële lasten | ||||
Diversiteit | 1.722 | 1.795 | 1.714 | 80 |
Individuele voorzieningen WMO | 26.276 | 23.899 | 22.709 | 1.190 |
Jeugd | 4.842 | 4.873 | 4.835 | 37 |
Maatschappelijke opvang | 14.043 | 14.178 | 14.066 | 112 |
Publieke Gezondheid | 6.265 | 6.599 | 6.543 | 57 |
Welzijn | 13.477 | 14.144 | 13.964 | 180 |
Totaal Financiële lasten | 66.625 | 65.487 | 63.832 | 1.656 |
Financiële baten | ||||
Diversiteit | -125 | -162 | -162 | 0 |
Individuele voorzieningen WMO | -2.140 | -3.315 | -3.261 | -54 |
Jeugd | -622 | -600 | -568 | -32 |
Maatschappelijke opvang | -995 | -1.069 | -1.054 | -15 |
Publieke Gezondheid | -138 | -218 | -218 | 0 |
Welzijn | -425 | -703 | -538 | -165 |
Totaal Financiële baten | -4.445 | -6.068 | -5.802 | -267 |
Totaal | 62.180 | 59.419 | 58.030 | 1.389 |
Het programma Zorg & Welzijn sluit het jaar 2013 af met een positief resultaat van € 1.389.000 (een voordeel op de lasten van € 1.656.000 minus een nadeel op de baten van € 267.000). Uitgedrukt als percentage van de begroting komt dit neer op een afwijking van 2,3%.
Vooruitlopend op verdergaande bezuinigingen zijn we, net als voorgaande jaren, terughoudend geweest bij het verlenen van subsidies en het aangaan van nieuwe subsidierelaties. Dit levert binnen het programma een voordeel op van € 77.000 (0,3% van het subsidiebudget).
Ook dit jaar hebben we subsidiegelden terug ontvangen, doordat subsidies die betrekking hebben op het voorgaande jaar definitief lager zijn vastgesteld. Deze terugvorderingen leveren een voordeel op van € 21.000. Niet ingezette overheidsmiddelen van het Rijk en de provincie met een meerjarig bestedingsdoel leveren door een wijziging van de geplande inzet een voordeel op van € 223.000 (tegengesteld effect op batenniveau).
Bij de individuele voorzieningen Wmo hebben we te maken met een onderschrijding van de lasten van € 1.190.000. De afgelopen jaren zagen we stijgende kosten door de vergrijzing en de extramuralisering van de zorg. Aan het einde van 2012 hebben we geconstateerd dat de kosten voor de individuele voorzieningen waren gestabiliseerd. In 2013 laten de kosten van alle individuele voorzieningen echter een daling zien. Sinds vorig jaar werken we gekanteld via keukentafelgesprekken in de sociale wijkteams. We onderzoeken in het gesprek nadrukkelijk wat de mogelijkheden zijn om het probleem te verhelpen met behulp van het eigen netwerk. Hierdoor leidt een aanvraag niet altijd tot een verstrekking. Daarnaast leidt de lagere uurprijs als gevolg van de regionale aanbesteding huishoudelijke hulp tot het genoemde voordeel op de individuele voorzieningen. Tenslotte laten overige afwijkingen op het programma per saldo een voordeel op de lasten zien van € 145.000.
Het nadeel op de baten is grotendeels veroorzaakt doordat er lagere onttrekkingen hebben plaatsgevonden aan de daarvoor bestemde ‘voorzieningen’ voor projecten met een meerjarig bestedingsdoel, die bekostigd worden met overheidsmiddelen van het Rijk of de provincie. Dit levert een nadeel op van € 223.000 (tegengesteld effect op lastenniveau). Een lagere ontvangst van de eigen bijdrage individuele voorzieningen die het Centraal Administratie Kantoor (CAK) voor de gemeente int, heeft tot een nadeel geleid van € 60.000. Voor de voorziening Medische Heroïnebehandeling hebben we van het Rijk een hogere bijdrage van € 11.000 ontvangen. Overige afwijkingen leveren per saldo een voordeel op van € 5.000.